Vilkår og betingelser
Almas Butik
Artikel 1 – Definitioner I disse vilkår og betingelser gælder følgende definitioner:
Fortrydelsesret: Den periode, hvor forbrugeren kan udøve sin ret til at annullere købet. Forbruger: En fysisk person, der ikke handler som led i udøvelsen af et erhverv eller en virksomhed og indgår en fjernsalgsaftale med virksomheden. Dag: Kalenderdag. Varigt Datamedium: Ethvert medie, der gør det muligt for forbrugeren eller virksomheden at gemme informationer, der er personligt rettet til dem, på en måde, der gør det muligt at konsultere dem på et senere tidspunkt og uændret gengive den gemte information. Fortrydelsesret: Muligheden for forbrugeren til at trække sig fra fjernsalgsaftalen inden for fortrydelsesfristen. Virksomhed: Den fysiske eller juridiske person, der tilbyder produkter og/eller tjenester til forbrugere på fjernbasis. Fjernsalgsaftale: En aftale indgået inden for rammerne af et system organiseret af virksomheden til fjernsalg af produkter og/eller tjenester, udelukkende ved brug af en eller flere metoder til fjernkommunikation op til og med indgåelsen af aftalen. Fjernkommunikationsmiddel: Midler, der kan bruges til at indgå en aftale uden, at forbrugeren og virksomheden befinder sig på samme sted samtidig.
Artikel 2 – Virksomhedens Identitet Almas Butik Adresse: [Indsæt din virksomheds adresse]
Artikel 3 – Anvendelse Disse vilkår og betingelser gælder for ethvert tilbud, der afgives af virksomheden, og for enhver fjernsalgsaftale og ordre, der indgås mellem virksomheden og forbrugeren.
Inden fjernsalgsaftalen indgås, vil teksten i disse vilkår og betingelser blive gjort tilgængelig for forbrugeren. Hvis dette ikke er muligt, vil virksomheden inden indgåelsen af fjernsalgsaftalen angive, hvordan vilkårene og betingelserne kan inspiceres på virksomhedens forretningssted, og at de vil blive sendt til forbrugeren uden omkostninger efter anmodning.
Hvis fjernsalgsaftalen indgås elektronisk, kan teksten i disse vilkår og betingelser gøres tilgængelig elektronisk for forbrugeren på en måde, så forbrugeren let kan gemme den på et varigt datamedium. Hvis dette ikke er muligt, vil der inden indgåelsen af fjernsalgsaftalen blive angivet, hvor vilkårene og betingelserne kan ses elektronisk, og at de vil blive sendt til forbrugeren elektronisk eller på anden måde uden omkostninger efter anmodning.
Hvis specifikke produkt- eller tjenestebetingelser gælder ud over disse vilkår og betingelser, gælder anden og tredje afsnit tilsvarende, og forbrugeren kan påberåbe sig den mest gunstige bestemmelse i tilfælde af modstridende vilkår og betingelser.
Artikel 4 – Tilbuddet Hvis et tilbud har en begrænset gyldighedsperiode eller afgives under visse betingelser, vil dette blive udtrykkeligt angivet i tilbuddet.
Tilbuddet er uforpligtende. Virksomheden forbeholder sig retten til at ændre og tilpasse tilbuddet.
Tilbuddet indeholder en fuldstændig og nøjagtig beskrivelse af de tilbudte produkter og/eller tjenester. Beskrivelsen er tilstrækkeligt detaljeret til, at forbrugeren kan foretage en korrekt vurdering af tilbuddet. Hvis virksomheden bruger billeder, er disse en sand repræsentation af de tilbudte produkter og/eller tjenester. Åbenlyse fejl eller mangler i tilbuddet binder ikke virksomheden.
Alle billeder, specifikationer og data i tilbuddet er vejledende og kan ikke være grundlag for kompensation eller opløsning af aftalen.
Billeder af produkter er en sand repræsentation af de tilbudte produkter. Virksomheden kan ikke garantere, at de viste farver nøjagtigt matcher de virkelige farver på produkterne.
Ethvert tilbud indeholder sådanne oplysninger, at det er klart for forbrugeren, hvilke rettigheder og forpligtelser der er forbundet med accept af tilbuddet. Dette omfatter især:
- Prisen, inklusive skatter;
- Eventuelle forsendelsesomkostninger;
- Den måde, hvorpå aftalen vil blive indgået, og de handlinger, der kræves for dette;
- Hvorvidt fortrydelsesretten gælder eller ej;
- Betalingsmetoden, leveringen og udførelsen af aftalen;
- Perioden for accept af tilbuddet eller den periode, inden for hvilken virksomheden garanterer prisen;
- Kommunikationsomkostningerne, hvis de beregnes på et andet grundlag end den almindelige grundtakst for det anvendte kommunikationsmiddel;
- Hvorvidt aftalen vil blive arkiveret efter indgåelsen, og i så fald hvordan den kan tilgås af forbrugeren;
- Den måde, hvorpå forbrugeren kan kontrollere og om nødvendigt rette de oplysninger, der er givet i forbindelse med aftalen, inden indgåelsen af aftalen;
- Minimumsvarigheden af fjernsalgsaftalen i tilfælde af en langvarig transaktion.
Artikel 5 – Aftalen Aftalen indgås, med forbehold for bestemmelserne i afsnit 4, på det tidspunkt, hvor forbrugeren accepterer tilbuddet og opfylder de opstillede betingelser.
Hvis forbrugeren har accepteret tilbuddet elektronisk, vil virksomheden straks bekræfte modtagelsen af accepten af tilbuddet elektronisk. Så længe modtagelsen af denne accept ikke er blevet bekræftet, kan forbrugeren opløse aftalen.
Hvis aftalen indgås elektronisk, vil virksomheden træffe passende tekniske og organisatoriske foranstaltninger for at sikre den elektroniske overførsel af data og sikre et sikkert webmiljø. Hvis forbrugeren kan betale elektronisk, vil virksomheden træffe passende sikkerhedsforanstaltninger.
Virksomheden kan inden for lovgivningsmæssige rammer informere sig selv om, hvorvidt forbrugeren kan opfylde sine betalingsforpligtelser, samt alle de faktorer og forhold, der er vigtige for en ansvarlig indgåelse af fjernsalgsaftalen. Hvis virksomheden på baggrund af denne undersøgelse har gode grunde til ikke at indgå aftalen, er den berettiget til at afvise en ordre eller ansøgning eller at stille særlige betingelser for dens udførelse.
Virksomheden vil sende følgende oplysninger til forbrugeren sammen med produktet eller tjenesten, skriftligt eller på en sådan måde, at forbrugeren kan opbevare dem på en tilgængelig måde på et varigt datamedium:
- Virksomhedens besøgsadresse, hvor forbrugeren kan indgive klager;
- Betingelserne og hvordan forbrugeren kan udøve fortrydelsesretten, eller en klar erklæring vedrørende udelukkelse af fortrydelsesretten;
- Oplysninger om garantier og eksisterende eftersalgsservice;
- De oplysninger, der er inkluderet i artikel 4, afsnit 3 af disse betingelser, medmindre virksomheden allerede har givet disse oplysninger til forbrugeren før udførelsen af aftalen;
- Kravene til opsigelse af aftalen, hvis aftalen har en varighed på mere end et år eller er ubestemt.
I tilfælde af en langvarig transaktion gælder bestemmelsen i det foregående afsnit kun for den første levering.
Artikel 6 – Fortrydelsesret Ved køb af produkter har forbrugeren mulighed for at opløse aftalen uden at give nogen grund i 14 dage. Denne fortrydelsesperiode starter dagen efter modtagelsen af produktet af forbrugeren eller en tidligere udpeget repræsentant, der er meddelt virksomheden.
I løbet af fortrydelsesperioden vil forbrugeren håndtere produktet og emballagen med omhu. Forbrugeren vil kun pakke ud eller bruge produktet i det omfang, det er nødvendigt for at bestemme, om de ønsker at beholde produktet. Hvis forbrugeren udøver sin fortrydelsesret, returnerer de produktet med alle leverede tilbehør og, hvis det er rimeligt muligt, i original stand og emballage til virksomheden i overensstemmelse med de rimelige og klare instruktioner, der er givet af virksomheden.
Artikel 7 – Omkostninger ved Fortrydelse Hvis forbrugeren udøver sin fortrydelsesret, er det maksimale, de er ansvarlige for, omkostningerne ved at returnere produktet. Hvis virksomheden ikke har angivet, at forbrugeren skal afholde disse omkostninger, eller hvis virksomheden angiver, at den selv vil afholde omkostningerne, behøver forbrugeren ikke at afholde omkostningerne ved returforsendelsen.
Hvis forbrugeren har betalt et beløb, vil virksomheden refundere dette beløb så hurtigt som muligt, men senest 14 dage efter returneringen eller fortrydelsen, forudsat at produktet er modtaget tilbage af virksomheden, eller der kan fremvises afgørende bevis for fuldstændig returnering.
Artikel 8 – Udelukkelse af Fortrydelsesret Virksomheden kan udelukke forbrugerens fortrydelsesret for følgende produkter og tjenester, men kun hvis virksomheden tydeligt har angivet dette i tilbuddet, eller i det mindste i god tid før aftalens indgåelse:
- Produkter eller tjenester, hvis pris er underlagt udsving i finansmarkederne, som virksomheden ikke kan påvirke, og som kan forekomme inden for fortrydelsesperioden.
- Produkter fremstillet efter forbrugerens specifikationer, som ikke er præfabrikerede og er fremstillet på grundlag af en individuel beslutning eller valg af forbrugeren, eller som klart er beregnet til en bestemt person.
- Produkter, der hurtigt forringes eller har en begrænset holdbarhed.
- Forseglede produkter, der ikke er egnede til returnering af sundheds- eller hygiejnemæssige årsager, og hvor forseglingen er blevet brudt efter levering.
- Produkter, der efter deres natur uigenkaldeligt er blandet med andre produkter efter levering.
- Alkoholiske drikkevarer, hvor prisen blev aftalt ved indgåelsen af aftalen, men hvor leveringen først kan finde sted efter 30 dage, og hvor den faktiske værdi afhænger af markedsudsving, som virksomheden ikke kan påvirke.
- Forseglede lyd-, videooptagelser og computersoftware, hvor forseglingen er blevet brudt efter levering.
- Aviser, tidsskrifter eller magasiner, undtagen abonnementer på disse.
- Levering af digitalt indhold, der ikke leveres på et fysisk medium, men kun hvis udførelsen er begyndt med forbrugerens udtrykkelige forudgående samtykke, og forbrugeren har erklæret, at de mister deres fortrydelsesret ved at gøre dette.
Artikel 9 – Prisen I løbet af gyldighedsperioden nævnt i tilbuddet vil priserne på de tilbudte produkter og/eller tjenester ikke blive forhøjet, undtagen for prisændringer på grund af ændringer i momssatser.
I afvigelse fra det foregående afsnit kan virksomheden tilbyde produkter eller tjenester, hvis priser er underlagt udsving i finansmarkederne, og som virksomheden ikke kan påvirke, til variable priser. Denne kobling til udsving og det faktum, at eventuelle angivne priser er målpriser, er angivet i tilbuddet.
Prisforhøjelser inden for 3 måneder efter aftalens indgåelse er kun tilladt, hvis de er resultatet af lovbestemmelser eller bestemmelser.
Prisforhøjelser fra 3 måneder efter aftalens indgåelse er kun tilladt, hvis virksomheden har stillet dette krav og:
- De er resultatet af lovbestemmelser eller bestemmelser; eller
- Forbrugeren har beføjelse til at opsige aftalen med virkning fra den dag, prisforhøjelsen træder i kraft.
Priserne nævnt i tilbuddet på produkter eller tjenester inkluderer moms.
Artikel 10 – Levering og Udførelse Virksomheden vil tage størst mulig omhu ved modtagelse og udførelse af ordrer for produkter og ved vurdering af ansøgninger om levering af tjenester.
Leveringsstedet er den adresse, som forbrugeren har oplyst til virksomheden.
Med behørig hensyntagen til, hvad der er angivet i artikel 4 i disse vilkår og betingelser, vil virksomheden udføre accepterede ordrer med rimelig hastighed, men senest inden for 30 dage, medmindre forbrugeren har accepteret en længere leveringsperiode. Hvis leveringen forsinkes, eller hvis en ordre ikke kan udføres, eller kun delvist kan udføres, vil forbrugeren blive informeret om dette senest 30 dage efter placering af ordren. I dette tilfælde har forbrugeren ret til at opløse aftalen uden omkostninger og er berettiget til enhver erstatning.
I tilfælde af opløsning i overensstemmelse med det foregående afsnit vil virksomheden refundere det beløb, som forbrugeren har betalt, så hurtigt som muligt.
Risikoen for skade og/eller tab af produkter påhviler virksomheden indtil leveringstidspunktet til forbrugeren eller en tidligere udpeget repræsentant meddelt til virksomheden, medmindre andet udtrykkeligt er aftalt.
Artikel 11 – Betaling Medmindre andet er fastsat i aftalen eller i yderligere betingelser, skal de beløb, som forbrugeren skylder, betales inden for 14 dage efter fortrydelsesperioden påbegyndes, eller i mangel af en fortrydelsesperiode, inden for 14 dage efter aftalens indgåelse. I tilfælde af en aftale om levering af en tjeneste begynder denne periode dagen efter, at forbrugeren har modtaget bekræftelse på aftalen.
Ved salg af produkter til forbrugere må forbrugeren aldrig være forpligtet i vilkårene og betingelserne til at betale mere end 50% forud. Hvis der er fastsat en forudbetaling, kan forbrugeren ikke gøre nogen rettigheder gældende vedrørende udførelsen af den relevante ordre eller tjeneste(r), før den fastsatte forudbetaling er foretaget.
Forbrugeren er forpligtet til straks at rapportere eventuelle unøjagtigheder i betalingsdata, der er oplyst eller angivet til virksomheden.
Hvis forbrugeren ikke opfylder sine betalingsforpligtelser rettidigt, er de, efter at være blevet informeret af virksomheden om den forsinkede betaling og efter virksomheden har givet forbrugeren en frist på 14 dage til at opfylde sine betalingsforpligtelser, efter manglende betaling inden for denne 14-dages periode, ansvarlige for at betale den lovbestemte rente på det udestående beløb, og virksomheden er berettiget til at opkræve de udenretslige inkassoomkostninger, som virksomheden har pådraget sig. Disse inkassoomkostninger udgør maksimalt: 15% på udestående beløb op til €2.500; 10% på de næste €2.500 og 5% på de næste €5.000 med et minimum på €40. Virksomheden kan afvige fra disse beløb og procentsatser til fordel for forbrugeren.
Artikel 12 – Klageprocedure Virksomheden har en tilstrækkeligt offentliggjort klageprocedure og behandler klagen i overensstemmelse med denne klageprocedure.
Klager over udførelsen af aftalen skal indgives til virksomheden inden for en rimelig tid efter, at forbrugeren har opdaget manglerne, fuldt og klart beskrevet.
Klage, der indgives til virksomheden, vil blive besvaret inden for 14 dage fra modtagelsen. Hvis en klage kræver en længere behandlingstid, vil virksomheden inden for 14-dages perioden svare med en kvittering og en indikation af, hvornår forbrugeren kan forvente et mere detaljeret svar.
Hvis klagen ikke kan løses ved gensidig aftale, opstår en tvist, der er underlagt tvistbilæggelsesproceduren.
Artikel 13 – Tvister Aftaler mellem virksomheden og forbrugeren, som disse vilkår og betingelser vedrører, er udelukkende underlagt hollandsk lov.
Artikel 14 – Yderligere eller Anderledes Bestemmelser Yderligere eller afvigende bestemmelser fra disse vilkår og betingelser må ikke være til skade for forbrugeren og skal optages skriftligt eller på en sådan måde, at de kan gemmes af forbrugeren på en tilgængelig måde på et varigt datamedium.